Ga naar inhoud

Eerst bv, nu explantatie en borstlift?


Aanbevolen berichten

Acht jaar geleden heb ik een slap en ongelijk B/C cupje laten opvullen tot F. Het werd mooi en ging niet doorhangen, dus ik heb met succes een lift uitgesteld. Om te voorkomen dat het wel meer door gaat hangen, of dat ik evt. complicaties krijg zodat ik minder weefsel overhoud, wil ik nu al voor de lift gaan. Ik ben ook niet meer zo zeker van de veiligheid ivm al bestaande autoimmuunklachten, en heb minder geld dan toen, dus ik laat dan geen nieuwe prothesen plaatsen. Ik vond ze toch niet comfortabel, zo koud en stug, voelbare rimpeling, beurs van binnen en een dove huid over bijna heel mijn borst.

Nu is het op consult en sparen, sparen, sparen. Over een maand heb ik een afspraak met een pc die veel explantaties doet zonder prothesewissels, en die meer weet van de gezondheidsrisico's. Ik las pas in een brochure van Natrelle dat de veiligheid van prothesen niet is aangetoond bij mensen met autoimmuunklachten. (Ik heb de brochure als bijlage toegevoegd). Het is lastig om een evt. scheur te ontdekken, een pc lukt dat maar 30% van de tijd, en een echo kan false positives geven indien je geen klachten hebt. Na 8 jaar is de kans op scheuren 6% en na tien jaar 13%. Het liefst ben ik alles voor met een nieuwe operatie. Daarna hopelijk nooit meer onder het mes.

Verder ben ik 43 en geniet ik van tuinieren, Britse film en tv, lezen, en zelf dingen maken (van koekjes tot poppen). :71:

Allergan brochure.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 50
  • Created
  • Laatste Reactie

Acht jaar geleden heb ik een slap en ongelijk B/C cupje laten opvullen tot F. Het werd mooi en ging niet doorhangen, dus ik heb met succes een lift uitgesteld. Om te voorkomen dat het wel meer door gaat hangen, of dat ik evt. complicaties krijg zodat ik minder weefsel overhoud, wil ik nu al voor de lift gaan. Ik ben ook niet meer zo zeker van de veiligheid ivm al bestaande autoimmuunklachten, en heb minder geld dan toen, dus ik laat dan geen nieuwe prothesen plaatsen. Ik vond ze toch niet comfortabel, zo koud en stug, voelbare rimpeling, beurs van binnen en een dove huid over bijna heel mijn borst.

Nu is het op consult en sparen, sparen, sparen. Over een maand heb ik een afspraak met een pc die veel explantaties doet zonder prothesewissels, en die meer weet van de gezondheidsrisico's. Ik las pas in een brochure van Natrelle dat de veiligheid van prothesen niet is aangetoond bij mensen met autoimmuunklachten. (Ik heb de brochure als bijlage toegevoegd). Het is lastig om een evt. scheur te ontdekken, een pc lukt dat maar 30% van de tijd, en een echo kan false positives geven indien je geen klachten hebt. Na 8 jaar is de kans op scheuren 6% en na tien jaar 13%. Het liefst ben ik alles voor met een nieuwe operatie. Daarna hopelijk nooit meer onder het mes.

Verder ben ik 43 en geniet ik van tuinieren, Britse film en tv, lezen, en zelf dingen maken (van koekjes tot poppen). :71:

je heb je borstvergroting nu toch al 8 jaar? Denk je nog autoimmuum klachten te krijgen dan? Voelen ze hard en doof aan? Bij mij voelen ze helemaal niet hard, of doof aan, dat is dan wrs bij iedereen verschillend, 5% kan scheuren na 10 jaar met nadruk op kan. De protheses van tegenwoordig zijn redelijk safe vlgs mij, je heb zelfs hydrogel monoblok die met scheuren geen of weinig schade aanbrengen aan t lichaam. Voelen ze bij jou koud aan dan in je borst?

Ik heb een autoimmuum ziekte en heb echt nergens last van, bij 95% gaat alles goed.

hoop niet dat je spijt krijgt maar kan me wel voorstellen dat je hierna niet meer onder t mes wil, dus midaarom hiervoor kiest. Ik weet dat ik over 10-15 jr voor een wissel moet, maar heb er wel bewust voor gekozen, ik rook bv ook als ik mn volgende bv uit gezondsheidsopzicht niet zou doen moet ik ook stoppen met roken, das namelijk ook erg schadelijk voor t lichaam.

In het ziekenhuis kan je om de 2jaar geloof ik via mri scan laten controleren op scheuren, kost wel eigen bijdrage. Via mri kunnen ze zien of er scheuren zijn. Echo is miss idd niet helemaal zuiver. Natrelle is een goed merk en je hoort relatief weinig klachten hierover. Hoop dat je hier ecnt 100% achter staat en ik wens je ook veel succes en sterkte met herstel voor de aankomende operatie

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ligt nu de nadruk op het niet fijn voelen van mijn borsten met implantaten en het comfort en ook uiterlijk wensen van natuurlijke borsten. Het duurde overigens flink wat maanden voordat ik het uiteindelijke gevoel in mijn borsten kon beoordelen. Een hele tijd lang waren mijn tepels bijvoorbeeld overgevoelig en kon ik er niets op verdragen. Dat is later gelukkig weggetrokken. Het dove lijkt later toegenomen te zijn, ik voelde eerst meer. Mentor rond is zachter dan de anatomische die ik heb van McGhan (ik geloof dat de anatomische van Mentor ook zachter aanvoelen). Het is inderdaad een individuele afweging, ik kan me jouw situatie ook voorstellen. Het hangt van zoveel factoren af. Nu ik weet hoe het is om prothesen te dragen (en niet kan/wil wisselen om het nog eens te proberen) ben ik veel meer bereid tot de lift. Je kunt wel altijd nog autoimmuunklachten krijgen. Bij vrouwen met specifieke siliconenklachten beginnen de meeste klachten na tien jaar. Het is niet zo dat je lichaam meteen reageert. Het zal ook wel te maken hebben dat de envelop steeds dunner wordt en dan steeds meer uit gaat zweten. Hoe dunner de envelop, hoe eerder een scheur en hoe meer siliconen dan buiten het kapsel kunnen komen. Natrelle heeft vrouwen gevolgd en 6% van hen had een scheur na 8 jaar. MRI's worden niet vergoed ter controle als je geen klachten hebt, ik heb het nagevraagd. Alleen een echo wordt eventueel gedaan als de pc dat voorschrijft.

Destijds had ik wel al klachten, maar je wilt ook gewoon leven. Net als inderdaad roken of een wijntje drinken. Ik verdiep me er wel in, heb ook naar hydrogel gekeken, maar ik kom toch steeds op het te belastende (voor mij persoonlijk, lichamelijk qua ongemak en de risico's van ziekte, en financieel) van heroperaties. Plus dat ik me gewoon erg verheug om weer natuurlijke borsten te hebben en alle voordelen en gemakken daarvan. Bedankt voor je reactie en geniet van je nieuwe boobs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig het is me nooit opgevallen dat mijn borsten koud zijn in tegenstelling tot de rest van mijn lichaam.

Heb het paar dagen in de gaten gehouden, denk je dat het de siliconen zijn die koud blijven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las laatst dat een eigenschap van siliconen is dat ze slecht warmte geleiden. Ik dacht dus dat ze alleen maar langzamer je temperatuur aannemen. Nu heb ik door mijn autoimmuunziekte een lage lichaamstemperatuur, dus dat werkt ook niet mee. Maar ik lees het nu wel vaker dat vrouwen er last van hebben bij siliconen (meer dan bij hydrogel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou deze test valide zijn?

http://www.drmyhill.co.uk/wiki/Lymphocyte_sensitivity_to_silicone

Je stuurt bloed op en dan meten zij de reactie van witte bloedlichaampjes op silicone. Ik weet niet of het beschikbaar is in Nederland, nog niet gezocht. Iets voor mijn consult in juni.

Heb daar ook naar gezocht, maar buiten dat de kosten hoog zijn, kan je niets met het resultaat.

Althans wel of geen siliconen, je lichaam kan het niet opruimen, dus? :106:

Maar ben wel benieuwd naar het antwoord van je pc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet dat je afweersysteem sterk reageert op de siliconen, dan weet je ook of het verstandig is om ze te nemen of houden. De siliconen die al in je lichaam zitten, houd je, dat is waar. Wel zou je extra onderzoek kunnen doen, uit de lymfklieren kunnen ze ze wel weghalen (is raadzaam om een aantal maanden na de explantatie pas te doen, omdat de siliconen die achterblijven nog naar je lymflieren blijven gaan. Dan ruim je dus meer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weet dat je afweersysteem sterk reageert op de siliconen, dan weet je ook of het verstandig is om ze te nemen of houden. De siliconen die al in je lichaam zitten, houd je, dat is waar. Wel zou je extra onderzoek kunnen doen, uit de lymfklieren kunnen ze ze wel weghalen (is raadzaam om een aantal maanden na de explantatie pas te doen, omdat de siliconen die achterblijven nog naar je lymflieren blijven gaan. Dan ruim je dus meer op.

Geloof dat ik nog veel te weinig weet over wat ik wel of niet moet doen na explantatie. Hoe doen ze dat onderzoek lymfklieren?

Weet je ik heb de laatste tijd weer het e.a gelezen over al de gevaren van siliconen, is niet goed voor mij.... krijg beelden van siliconen die door m'n lijf dwarrelen met die gescheurde prothese in mijn lijf :98:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ginny, je moet gewoon snel onder het mes. Met echo of MRI kunnen ze de lymfklieren in de oksel checken. Je moet ook aan de pc vragen of die het kapsel wil verwijderen als daar veel siliconen in zitten. Soms doen ze het niet, als het heel dun is bijvoorbeeld. Dan levert het alleen maar extra bloed op. Er is trouwens grote kans dat siliconen niets doen in jouw lichaam. Of heb je allergieen?

Wiske, niet dat ik weet. Er is grote variatie in het tijdstip dat de klachten van ASIA beginnen, maar het komt het meest voor na tien jaar prothesen dragen, en vaker bij een scheur door bijv. een mammografie, of een grote hoeveelheid gezwete siliconen die buiten het kapsel komen. Ik spaar gewoon door tot ik het geld bijeen heb voor mijn operatie, als het goed is zijn mijn prothesen dan 9 jaar oud. Op het consult volgende maand vraag ik wat ik aan resultaat kan verwachten en of een echo/MRI zinvol is. Dat spaart toch iets fijner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij boobs voelen wel warm aan, vaag.

Ginny lekken bij jou de silliconen? Sorry heb niet echt terug gelezen :o

Hoi Daan, ik heb in april 'n mri gehad, waaruit blijkt dat er een scheurtje zit. Ik wil ze zo snel mogelijk laten verwijderen, zeker omdat ik nog de vloeibare siliconen heb. Net als Lodieke, kies ik ervoor om geen nieuwe protheses meer te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Nou, het consult komt dichterbij, minder dan twee weken nu. Helaas heb ik een financiele tegenvaller, het liftspaarpotje is weer leeg doordat ik opknapwerkzaamheden in huis niet zelf kon doen. Het positieve is dat alle vernieuwingen in huis me fysiek meer gemak opleveren. Ik krijg een gladde vloer, zodat ik geen tapijt meer hoef te stofzuigen. Die vloer wordt ook beter geisoleerd, dus minder kou en minder energieverlies. Er staat al een nieuw bed met traagschuimmatras, ligt veel beter dan wat ik had. Helemaal happy met deze ontwikkelingen. Behalve dat lege spaarpotje dan.

Ik zie het consult maar gewoon als een borstcontrole, en informatief gesprek over ASIA. Het is ook maar een half uur. Tegen de tijd van operatie moet de pc toch weer opnieuw inschatten wat voor soort lift het wordt e.d. Intussen wat goede verhalen gehoord. Een vrouw kreeg haar explantatie vergoed zonder kapselcontractie of scheur. De lift kreeg ze gratis van de pc. Een andere vrouw kreeg een MRI om in te schatten hoeveel borstweefsel ze nog had, en de staat van de implantaten te bekijken. Zij had de prothesen nog niet zo heel lang, dus soms zijn pc's gewoon heel behulpzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te lezen dat je huis van meer gemak is voorzien, wat zal je lekker slapen :)

Jammer van het spaarpotje, maar je kan ook niet alles alleen (herkenbaar).

Zeker goede verhalen, hoop dat wij binnenkort ook zo'n successtory meemaken....

Ben benieuwd naar je consult, omdat ik tegen die tijd op vakantie ben wil ik je alvast succes wensen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is overigens het artikel van IGZ. De kans op scheuren neemt voor elk implantaat snel toe na 10 jaar. Cijfers van Allergan/Natrelle voor de 410: 6% na 8 jaar. Op tv gehoord dat na 10 jaar het percentage 13% is.

http://www.igz.nl/actueel/nieuws/inspectie_adviseert_check_op_allergie_n_v__r_plaatsing_siliconen.aspx

Inspectie wijst op belang goede voorlichting vóór plaatsing borstimplantaten

Nieuwsbericht | 23-12-2013

In een recente publicatie concluderen onderzoekers van het VUmc dat vrouwen met een aanleg voor allergische reacties klachten kunnen ontwikkelen na blootstelling aan siliconen. Daarom adviseert de inspectie vrouwen die implantatie van siliconen borstprothesen overwegen, om hun arts hierover te raadplegen.

Verder raadt de inspectie artsen aan om hun patiënten op dit punt goed te informeren. In de overweging moet tevens meegenomen worden dat implantaten kunnen scheuren, lekken en dat de kans hierop na gemiddeld 10 jaar snel toeneemt, waardoor ze vervangen moeten worden. Naast borstimplantaten geldt dit ook voor toepassing van andere siliconen prothesen, zowel bij reconstructieve als bij cosmetische chirurgie.

In de publicatie concluderen onderzoekers van het VUmc dat een groep vrouwen met siliconen borstimplantaten lichamelijke klachten ontwikkelde. Opvallend was dat een meerderheid van deze vrouwen al bestaande allergische klachten had van andere aard, zoals voor huisstofmijt, sieraden en voeding. De aanwezigheid van siliconen in hun lichaam zou de allergische reacties versterken (aangeduid als het ASIA syndroom). Hun gevoeligheid voor siliconen is waarschijnlijk genetisch bepaald.

De onderzoekers adviseren artsen om patiënten met siliconen borstimplantaten die zich melden met lichamelijke klachten hierop te onderzoeken en explantatie van de prothesen te overwegen. De inspectie onderschrijft de noodzaak voor aanvullend wetenschappelijk onderzoek naar factoren die een rol spelen bij het ontstaan van de klachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is overigens het artikel van IGZ. De kans op scheuren neemt voor elk implantaat snel toe na 10 jaar. Cijfers van Allergan/Natrelle voor de 410: 6% na 8 jaar. Op tv gehoord dat na 10 jaar het percentage 13% is.

Heb dit ook gelezen in de richtlijnen van NVPC, daarin staat ook de verwachting dat je in de toekomst de kosten van operatie bij scheuren of kapselvorming zelf moet betalen.

Het aantal her operaties is 20% in 10 jaar tijd!

(Ik heb de richtlijnen in het topic informatie geplaatst)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ginny heb jij coh3 met anatomisch? Die zijn idd stuger he,..

En in real life. Mijn borsten zijn ook wat kouder dan andere lichaams delen ...

Heb je nu wel zichtbare rimpels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ginny heeft nog de vloeibare. Ik heb anatomisch coh. 3 inderdaad, best wel heel stug. Mijn borsten waren zonder implantaten wel veel warmer. Ik heb er niet altijd last van, net als de doofheid en pijntjes. Ik merk het niet altijd. Maar siliconen geleiden warmte slecht, dus je hebt een soort koelelementen in je borst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry ik bedoelde ook jou lodieke :)

En met coh3 nog zichtbare rimpels? Zijn jouw prothesen veelste groot ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.




×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.