Ga naar inhoud

Kapselvorming voorKomen??


Gast Mols1234

Aanbevolen berichten

Gast Mols1234

Na een borstvergroting is er een kans op samentrekken van het aangegroeide kapsel. De mate waarin u meer of minder kans de loopt op samentrekken van het kapsel na overmatige kapselvorming, verdikken of krimpen is mede afhankelijk van het soort prothese waar u voor gekozen heeft. De kans op samentrekken is groter bij gladde en effen protheses dan bij aan de buitenkant ruwe protheses. Bij een gladwandige prothese ‘groeien’ de littekenweefsel cellen allemaal eenzelfde kant op. Hierdoor is de kans op kapselfibrose groter. Dit in tegenstelling tot ruwwandige protheses. Doordat de littekenweefsel cellen een willekeurige richting op groeien heffen ze elkaars samentrek krachten min of meer op. Hierdoor is de kans dat de kapsels na de kapselvorming gaat samentrekken bij ruwe protheses kleiner dan bij gladde protheses. Om deze reden worden gladde prothese vaak onder de borstspier geplaatst. Hierdoor wordt de kans op samentrekken van het kapsel tot een derde terug gebracht. Voor protheses met een ruw oppervlak maakt dit niets uit. Deze worden dan over het algemeen gewoon boven de borstspier ingebracht bij een borstvergroting.

Voorkomen van samentrekken van overmatig kapsel na de borstvergroting

Om overmatig kapselvorming te voorkomen en ook soepel te houden dienen vrouwen na een borstvergroting met gladde protheses de protheses te masseren. Di t helpt de kapselvorming af te remmen. Als u ruwwandige implantaten heeft moet u dit de eerste weken juist niet doen. U dient uw implantaten de eerste weken met rust te laten zodat ze mooi ingekapseld worden en de prothese goed gehecht kan worden aan de lichaamsdelen die daar allemaal om heen zitten. Immers de kans op samentrekken bij ruwe wanden is minder groot. Na enkele weken kunt u ook de ruwe prothese gaan masseren om verdere overmatige kapselvorming te verminderen.

Meerdere factoren bepalen kans op inkrimpen kapselweefsel

Het samentrekken van het kapsel treed over het algemeen binnen drie maanden maar uiterlijk binnen een jaar op. Als u na een jaar nog geen last heeft gekregen van het samentrekken van het kapsel dan zal dat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren. Ook kan het gebeuren dat het samentrekken maar aan één van uw borsten gebeurt. Het gevolg kan zijn dat uw linker en rechterborst enigszins anders aanvoelen. De kans op het samentrekken van het kapsel wordt ook vergroot door dat er bloedinkjes hebben opgetreden tijdens of nabloedingen na de operatie. De oneffenheden en poriën van de wand van de prothese wordt dan gevuld met bloedstolsel waardoor de want glad wordt en het kapsel in dezelfde richting opgroeit waardoor de kans op samentrekken wordt vergroot. Het krimpen van het kapselweefsel is echter niet schadelijk voor uw gezondheid en doet geen pijn.

Samentrekken kapsel vaak alleen in milde lichte vorm

Het verhaal van kapselvorming en verharding van uw borst en vervorming klinkt erg dramatisch maar in de praktijk valt dit reuze mee. Wellicht begon u zich al zorgen te maken over uw borstvergroting. Het samentrekken van het kapsel of overmatige kapselvorming komt in verschillende stadia voor. Kapselvorming kan in een lichte milde variant voorkomen waar u er geen enkele hinder van ondervindt (stadium 1) tot een ernstige vorm waarbij uw borst hard wordt en vervormd (stadium 4). Wees gerust, in de praktijk gaat het meestal om stadium 1 en heeft u er bijna geen last van. De kans is klein dat u in een ander stadium terecht komt. En dan zijn er ook nog eens (kleine) chirurgische ingrepen mogelijk om het samentrekken op te heffen. Hiertoe past uw plastisch chirurg capsulotomie toe. Dit is het maken van verschillende kleine insneden in het kapsel waardoor de druk ervan af gaat en uw implantaat weer de ruimte krijgt. Hiermee zijn over het algemeen alle problemen de wereld uit. Het is uiterst zeldzaam als het hele kapsel verwijderd moet worden. Een capsulectomie zoals dat heeft is een operatie die wat meer inspanning vergt maar gelukkig niet zo vaak voorkomt. Het samentrekken van uw kapsel zal over het algemeen in milde vorm voorkomen waarbij u geen hinder zal ondervinden.

Laat u door uw plastisch cosmetisch chirurg van te voren alles goed uitleggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Gast Mols1234

Ik vind het dus vreemd dat ik bij sommigen lees dat ze hun borsten moeten masseren, terwijl ze ruwwandige protheses hebben!

En ik moet er tot op de dag van vandaag zelf niet aan denken om ze te masseren.

Zelfs nu ik alles weer zelf zonder pijn doe na 5 lange weken!

Ze staan er en that's it. Zal blij zijn als ze zin hebben om te gaan hangen en bewegen. :63: nou ja, zoiets dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mols1234

Nee, ik heb zeker niet gemasseerd.

Mij is verteld dat je ruwwandige protheses juist niet moet masseren, zeker de eerste 6 weken, om de kapselvorming zo min mogelijk te houden.

Daarna mag dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plastisch chirurgen verschillen zelf nogal eens van mening over al dan niet masseren. De mijne zegt vooral niet te masseren tijdens de periode van inkapseling (minimum 6 weken) als je geruwde protheses hebt. Nadien mag het wel en zou het zelfs goed kunnen zijn om het kapsel soepel te houden. Veiligheidshalve raadt hij aan om pas na drie maanden te beginnen met masseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je onze pc bedoelt, dr Visser.

De zuster zei namelijk dat we onze borsten moeten masseren. Maar ze bedoelt dus niet, masseren op de manier van gladde protheses.

Ze legde uit, dat je vanaf je borstbeen je vingers moet bewegen richting je oksels, boven en onderlangs, om de luchtbelletjes weg te werken.

Dus we moeten niet in de prothese/borsten gaan knijpen ofzo hoor (zoals k op youtube zag met gladwandige..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mols1234

Kijk dat heldert een boel op!!

Dat klinkt ook heel anders!

Ik heb namelijk zelf bij beide bv's geen luchtbelletjes gehad en ook nagenoeg geen zwelling, zoals je op de foto's wel kunt zien.

Vandaar dat ik echt niet begreep dat het ook voor een ander doeleinde gebruikt kan worden.

Bedankt Mae.

Groetjes

Mols1234

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey meiden.. ik heb inderdaad hetzelfde meegekregen als Mae..

gewoon om het vocht en luchtbelletjes af te voeren via de oksel...

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 12 years later...

Ik heb hier toch even een vraagje over.. ik zal vast niet de enige zijn maar ik kan niet echt van m’n borsten afblijven, zo blij dat ze er zitten. Tis niet zo dat ik hevig aan t masseren ben maar ik voel ook wel hier en daar. Ik heb Mentor protheses en zijn vgm met ruwe buitenkant. Is dit dan heel erg.. als ik steeds meer dingen lees, begin ik elke keer wat meer te twijfelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites



×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookiesop uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.